Leasen: jouw toestel blijf altijd eigendom van de provider
Hi en Telfort kennen nog maar één manier om een gsm toestel te verkrijgen, namelijk via lease. Voorheen betaalde je maandelijks je toestel af of betaalde je eenmalig een aanschafprijs. Voorheen had je dus direct een eigen toestel.

Met de leaseregeling blijft het toestel altijd van de provider en betaal je maandelijks een leasebedrag. Na afloop van je abonnement kan je het toestel omruilen, inleveren of overnemen.

Ik ga leasen!
Lezen!
Doe er dan verstandig aan de algemene voorwaarden geheel door te lopen op onderwerpen als diefstal, schade en verlies. En lees goed door wanneer je wel en niet gebruik kan maken van de service. En vooral, wat je moet doen in geval van diefstal of verlies. Er moeten dan een flink aantal documenten overlegd worden bij de provider (zie kopje ‘Diefstal of verlies’).

Wees zeer zuinig op je toestel
Lees ook goed door welke soort schade niet vergoed wordt en/of in behandeling wordt genomen (lees ook ‘Uitsluiting’). Dit voorkomt achteraf ellende. En let wel. Je moet 1 of 2 jaar zeer goed op het toestel letten. Want het is niet jouw eigendom, maar die van de provider.

Ik wil niet leasen
Wil je niet leasen? Dan kan je kiezen voor of een andere provider waar je nog wel een toestel kan kopen met een abonnement of een je koopt gewoon een los toestel. Met dit losse toestel kan je een Sim Only abonnement aanschaffen. Let er dan wel op dat je toestel wel ‘simlockvrij’ is. Alleen zo kan je een simonly kaart aanschaffen en gebruiken.

Inhoud leaseregeling

Service
Je krijgt bij deze leaseregeling service bij diefstal, verlies of schade. Dat wil zeggen, als je voor beide betaalt. De providers kennen de volgende leaseregelingen: Schade, Diefstal en verlies en een derde; Totaal (dan ben je ‘gedekt’ voor schade en diefstal/verlies).

Neem je niet het totaalpakket dan kan het zijn dat je bij verlies aardig in de buidel moet tasten. Vooral bij jongeren wil het toestel nog wel eens ‘verdwijnen’.

Schade
Heb je schade die niet is veroorzaakt door o.a. onzorgvuldigheid, eigenschuld of een door jezelf uitgevoerd, verkeerde reparatie? Dan kan je je toestel laten reparen (kosteloos) en krijg je een vervangend toestel; eenzelfde of – als deze niet op voorraad is – een functioneel vergelijkbaar toestel.

Uitsluiting
Ook al heb je het totaal pakket en ben je ‘verzekerd’ tegen diefstal, verlies en schade. Dan nog kan het zijn dat je wordt uitgesloten. Is de schade aan je toestel bijvoorbeeld ontstaan om een vriend van je heeft geprobeerd het toestel van binnen te ontleden of schoon te maken, dan is de kans groot dat je wordt uitgesloten. Maar ook onzorgvuldigheid kan worden aangerekend. Ook dan wordt je uitgesloten.

De voordelen?
Eén van de voordelen van deze leaseconstructie is dat je altijd een werkend toestel hebt door de service. Is je toestel stuk dan wordt deze binnen enkele uren vervangen of – zoals bij Telfort – komt er een monteur langs.
Verder, zo stellen de providers, hoef je nooit meer vooraf te betalen voor je toestel. En na

Let wel, is je toestel stuk, dan gaat deze eerst in reparatie en ontvang je een leentoestel. Dat hoeft niet per se eenzelfde merk en type te zijn. Als deze nier voorradig is, dan krijg je een ‘functioneel vergelijkbaar’ toestel.

Diefstal of verlies
Is je toestel gestolen geef dit dan direct door aan de provider. Doe ook direct aangifte en zorg dat je een kopie van het procesverbaal hebt. Dit heb je nodig voor je provider. Kosten die na diefstal worden gemaakt worden vergoed. Denk hierbij aan de belkosten die de dief zal maken. Deze zijn tot een bedrag van 1.200,– vergoed. Maar ook kosten die gemaakt worden door de provider door het blokkeren van het toestel en het heraansluiten, worden vergoed.

Kortom, je hebt heel wat nodig om uiteindelijk gebruik te kunnen maken van deze service. We sommen op:
- maak direct melding bij je provider.
- doe direct aangifte bij de politie; het procesverbaal heb je nodig voor je provider.
- vul het formulier ‘diefstal of verlies’ in dat je haalt bij je provider.
- veelal het servicebewijs meezenden.

Eigen risico
Lees ook de regeling eigen risico door. Als je bij Hi bijvoorbeeld de goedkoopste smartphone categorie bekijkt, heb je bij schade een eigen risico van 30,–. Bij de duurste categorie 60,–.

Heb ook aandacht voor het eigen risico gedeelte bij diefstal of verlies.